A legelső Föld napi posztomban említettem, hogy hamarosan érkezni fogok a szemétszedős játék utáni programajánlókkal. Hát itt lennének az ötletek, válogassatok kedvetekre, próbáljatok ki minél többet! 🙂

1. A szelektív kukába dobom a …
A játék alapja a Simon mondja nevű játék picit megcsavarva. A gyerekeknek kiosztunk egy-egy színt, mely a szelektív kukák színei, ezzel ők azt a kukát képviselik (az egyszerűség érdekében tényleg osszunk ki nekik valamilyen matricát/nyakbaakaszthatós kártyát).
A játékvezető kiegészíti a mondatot egy hulladékfajta megnevezésével. A kukákat képviselő gyerekek közül azok guggolnak le, amelyikbe dobnánk az adott szemetet a szelektív hulladékgyűjtés elvén.
Figyelem: ha a játékvezető csak a hulladék nevét mondja, tehát a „A szelektív kukába dobom a …” mondatrész nem hangzik el, senki nem kell leguggoljon. Ha valaki mégis megteszi, kiesik a játékból ugyanúgy, mintha tévesen guggolna le.
2. Seperd a helyére!
A játékhoz a szelektív hulladékgyűjtés színeinek megfelelő színes krétákra és fa kockákra lesz szükségünk (kék, sárga, zöld, szürke), valamint seprűre.
A játék rendkívül egyszerű: a megfelelő színű kockákat a megfelelő színű köröcskébe kell belökni megadott távolságról.
Tipp: ha szeretnétek még érdekesebbé tenni, rajzoljatok dupla vagy akár tripla köröket, és ezeknek adjatok pontszámot. A játékos annyi pontot kap minden egyes kockalökés után, amelyik kör részbe bemegy a kocka.
3. Életmentő
Ha már túl vagytok a játékos szemétszedésen (Mennyi szemét… című játék), akkor jöhet az alkotás.
Szerveződjetek csoportokba vagy dolgozzatok egyénileg, lényeg, hogy engedjétek szabadjára képzelőerőtöket, és alkossátok meg az idei kabalátokat az általatok összegyűjtött szemét egy részéből.
4. A szemét? Divat?
Szintén a játékos szemétszedés után aktuális program lehet az összegyűjtött szemétből különleges ruhákat, kiegészítőket varázsolni (zsákból ruhát, palackból táskát, kupakból karkötőt vagy nyakláncot stb.). Mikor elkészültek a divatosabbnál divatosabb darabok, tartsatok egy izgi divatbemutatót, ahol mindenki bemutathatja, mit alkotott. Ha csoportokba szerveződve játszátok, akkor válasszatok ki egy modellt, aki bemutatja a darabokat, a többiek pedig mondják el, mit miből készítettek.
5. Mosoly vagy bánat?
A terem két felében két földgömb rajzot ragasztunk a falra: egyik felől egy mosolygósat, másik felől egy szomorút.
A gyerekek oszlopba állnak és mindenki húz egy kártyát a pakliból. Ezeken a kártyákon a környezetre káros vagy a környezetre jótékony hatású cselekvések láthatóak. A gyerekek jelzésre a megfelelő oldalra futnak és a magasba tartják a kártyáikat: ha a föld számára jótékony kártyát húzta a gyerek, akkor a mosolygós oldalra, ha nem, akkor a szomorú oldalra futnak.
A kör végén ellenőrizzük, hogy mindenki helyesen teljesítette-e a feladatot, majd a játék kezdődik elölről.
6. Keress és társíts!
A csoportszobában/az udvaron különböző tárgyakat rejtünk el: nylon szatyor, nylon zacskó, szívószál, kulacs, műanyagvilla stb. Egy zsákba/dobozba belehelyezzük ezek jó/rossz társát. Jelzésre minden gyerek elindul és megkeres egyetlen egy tárgyat, majd visszafut és leül a körbe. Mikor minden gyerek visszaért, a dobozból egyenként kivesszük a tárgyakat. Az a gyerek, akinél a dobozból kihúzott tárgy társa található, feláll és elmondja, melyik a környezetbarát verzió a két tárgy közül. A tárgyakat ezután két sorba helyezi, a környezetbarát verziót a felső sorba, a másikat az alsó sorba.
7. Válogasd, hogy mit komposztálhatsz
Egy asztalra komposztálható és nem komposztálható dolgokat helyezünk. Melléje egy komposztládát jelképező (fa) dobozt helyezünk. A gyerek feladata minden olyan tárgyat a ládába tenni, ami komposztálható, a többit pedig az asztalon hagyni.
Tipp: ha érdekesebbé és csoportosan játszhatóvá szeretnénk varázsolni az alapötletet, készítsünk egy nagy dobókockát, melyen 1-3-ig vannak a számok. Az óramutató járásával ellentétes irányba haladunk. A soron következő játékos dob egyet a dobókockával, majd annyi komposztálható dolgot tesz a ládába, ahányast dobott.
8. Célozz! Dobj! Védj! – célbadobó
A dobozokat a szelektív kukák színére festjük. A gyerekek egy oszlopba állnak egy kis labdákkal megtöltött doboz mellé. A játék során a játékosok bizonyos tárgyakat hallanak (pl. műanyagpalack, fémdoboz stb.). Megadott távolságról a megfelelő szelektív hulladékgyűjtő tárolóba kell dobjanak egy labdát, amely a hallott tárgyat jelképezi.
9. A pazarlás bújócskája
Találjatok ki megoldandó feladatokat, melyek a környezet védelme ellen szólnak (pl. felkapcsolt éjjelilámpa, konnektorban hagyott telefontöltö,fölöslegesen megengedett vízcsap). Kő, papír, ollóval döntsétek el, ki bújtatja el az első pazarlást a lakásban, míg a másik 30-ig elszámol. Majd indulhat a keresés. A kereső fél szintén addig kereshet és szüntetheti meg a pazarlást, míg a „bújtató” fél elszámol 30-ig. Majd szerepcsere következik.
10. Én úgy védem a környezetem, hogy …
A gyerekekkel körbe ülünk. A játékvezető indítja a kört a címben szereplő mondattal, a gyerekek pedig ki kell egészítsék a kijelentést. Pl. „Én úgy védem a környezetem, hogy nem szemetelek/ elzárom a csapot/ nem töröm le a fa ágát/ nem szakítom le a védett növényeket” stb. Az a gyerek, aki 5 mp-n belül nem tud választ adni, kiesik a játékból. A kör addig ismétlődik, amíg 1 játékos marad életben.
11. Zöld activity:
A jól bevált Activity mindenre átalakítható. Készítsünk kártyapaklit olyan tevékenységekkel, melyek kapcsolódnak a környezetvédelemhez/rongáláshoz: fakivágás, szemétgyűjtés stb. A gyerekek ezen kártyapakliból húznak ki egy-egy lapot, majd a kártyán szereplő tevékenységet mutatják el a többieknek időre úgy, hogy ők kitalálják azt. Amennyiben sikeres volt a feladat teljesítése, a gyerek megtarthatja a lapot, amennyiben nem találta ki senki a tevékenységet, a megoldást nem áruljuk el, hanem visszatesszük a pakli aljára. Az a játékos győz, akinek a legtöbb lapja gyűl össze.
Tipp: a kisebb korosztálynak képes kártyákat, a nagyobbaknak szavas/mondatos kártyákat készítsünk.
Készíts activity dobókockát, hogy ne csak mutogatással játszhassatok: a képes kártyák esetében a dobókockák oldalaira a körülíró és mutogató szimbólumokat helyezzük, a szavas/mondatos kártyákhoz pedig a körülíró, mutogató és rajzoló szimbólumokat társítsuk.
A feladat megoldására szánt időt a korosztálynak megfelelően válasszuk ki: 30 mp/1 perc.
Jó mókázást kívánok! 🙂