Fésűs Éva: Mókus Péter kiskertje című mese köré felépített tevékenységek

A múltkori blogposztom során 10+2 tavaszi játékötletet mutattam be nektek, melyek közül a tavaszi virágültetés sem maradhatott el. Maradva ezen a vonalon, ma három tevékenységi ötletet (mókusos reggeli torna, virágos matematika foglalkozás, akadálypálya) hoztam el nektek, melyek szorosan kapcsolódnak a tavaszhoz. A tevékenységek Fésüs Éva: Mókus Péter kiskertje című meséje köré épülnek, így az egész napot végigkisérheti ez a kis történet (a mesét akár IDE KATTINTVA is elérhetitek).

Reggeli torna:

A gyerekekkel kört alkotunk, majd pár játékos tornagyakorlatot elvégzünk, részben a napi meséhez igazodva:

  • Hopp mókuska ének körjáték formában:
  • Kertész Mókus napja:
    A gyerekekkel mókus szerepben maradva eljátszuk Kertész Mókus egy napját. A napi tevékenységek a Mókus Péter kiskertje című meséhez kapcsolódnak.
    • A gyerekek a földre fekszenek és a rigó füttyére ébrednek.
    • Leveszik magukról a „moha paplant” – nyújtózkodás.
    • Felkelünk az ágyból – körbeállunk.
    • Kiállunk a teraszra:
      • Felnézünk az égre;
      • Lenézünk a kertbe;
      • Átnézünk Pistiékni;
      • Átnézünk Zsuzsiékni;
      • Forgatjuk a fejünket – Mókus reggeli tornaként.
    • Leszaladunk anyukánkhoz, aki finom reggelivel vár – Magas térdemeléssel helyben futás.
    • Megesszük a reggelinket.
    • Kifutunk az udvarra, hogy rendbetegyük a virágos kertünket – Magas sarokemeléssel helybenfutás.
    • Bemelegitjuk karjainkat, a munka közbe nehogy meghúzódjon:
      • Karhúzogatások;
      • Karkörzések.
    • Kezünkbe vesszük a képzeletbeli kapánkat és megkapáljuk a földet – törzsdöntés előre, hátra.
    • Elültetjük a virágmagokat – Nagy terpesz, elöre dőlünk, megérintjük a jobb, majd a bal lábfejünket.
    • Megöntözzük a földet, hogy nagyra nőjenek a virágaink – Törzsfordítás jobbra-balra.
    • Mutassuk meg, mennyire leszünk boldogak, ha szép nagyra nőnek a virágaink – Törzskörzés: lentről indulunk, mikor kiegyenesedünk, mondjuk: „ennyire leszünk boldogak” és folytatjuk a gyakorlatot.
    • Megpihenünk, lazítunk, hogy ne legyen holnap izomlázunk – Kirázzuk karjainkat, lábainkat.

Matematika foglalkozás:

Hangulatkeltés:
A gyerekekkel kört alkotunk.
Eljátszuk a Beültettem kiskertemet a tavasszal című énekes játékot.

Előkészület:
Egy gyerek kiáll a körből, a többiek összefogják a kezüket.

Feladat:
Énekszóra a kör forogni kezd. Az ének végén a körön kívül álló megérinti egy társa vállát, és ellenkező irányba indulva körülfutják a körbenállókat. Az nyer, aki hamarabb ér vissza az üres helyre.

Ének:
“Beültettem kiskertemet tavasszal,
Mindenféle szép virággal, rózsafával,
Ki is nyíltak egyenkint, el szeretném adni mind,
de most mindjárt.
Én megveszem virágodat, ha eladod,
Ha az árát te magad is nem sajnálod.
Versenyfutás az ára, fussunk egyet utána, de most mindjárt.”

‒ Felkörbe tesszük a székeket és helyet foglalunk.

Téma bejelentése:
Elmondom, hogy ma együtt beültetjük virágokkal a reggeli mesében szereplő mókusok kis kertjeit, és megfigyeljük, melyik virágból hányat ültettünk.

Téma feldolgozása:

  • A táblára rögzítem az udvar alapját képező anyagot.
  • Közösen ráhelyezzük a három kis mókust, a nevüket mondván: Lusta Peti, Kis Balázs, Mókus Panna.
  • Az anyagra helyezzük a napocskát is, hiszen éppen kertészkedéshez alkalmas idő van.
A Nap, a mókusok, a kertek és a virágok
  • Megfigyeljük, hogy milyen alakú a nap – Kör.
  • Mindegyik mókusnak különböző alakú kertje van, most ezeket helyezzük el a mókusok alá:
    • Lusta Peti kertje – téglalap alakú;
    • Kis Balázs kertje – négyzet alakú;
    • Mókus Panna kertje – háromszög alakú.
  • Ezeket a kerteket fogjuk beültetni szépen sorban virágokkal:

Lusta peti kertjébe ültetünk: 1 violát, 1 petúniát.

  • Közösen számolunk, miközben egy-egy gyerek a kertecskébe rakja a virágot. A végén is megszámoljuk, hány virágot ültettünk el.
  • A kert mellé helyezek egy ibolyát: “Hány ibolyát ültettünk?”
    Megszámoljuk, és az ibolya mellé tesszük a számkártyát.
  • A kert mellé helyezek egy rezedát: “Hány rezedát ültettünk?”
    Megszámoljuk, és a rezeda mellé tesszük a számkártyát.
  • Végül közösen megszámoljuk mégegyszer, összesen hány virágot ültettünk a kertbe, és a neki megfelelő számkártyát a kert fölé helyezzük.

Kis Balázs kertjébe ültetünk: 3 ibolyát, 1 rezedát.

  • Elvégezzük ugyanazokat a feladatokat, melyeket Lusta Peti kertje esetében tettünk.

Mókus Panna kertjébe ültetünk: 2 violát, 2 tulipánt, 1 ibolyát.

  • Elvégezzük ugyanazokat a feladatokat, melyeket az előző két kert esetében tettünk.
  • Megfigyeljük, melyik kertben van a legtöbb és a legkevesebb virág.
  • Mókus Anyunak virágot szedünk anyák napjára, vázába:
    • 1 violát Lusta Peti kertjéből;
    • 2 violát Mókus Panna kertjéből;
      “Hány violát szedtünk összesen?” – Megszámoljuk.
    • 2 petúniát Lusta Peti kertjéből;
      “Hány petúniát szedtünk összesen?” – Megszámoljuk.
    • 3 ibolyát Kis Balázs kertjéből;
    • 1 ibolyát Mókus Panna kertjéből;
      “Hány ibolyát szedtünk összesen?” – Megszámoljuk.
    • 1 rezedát Kis Balázs kertjéből;
      “Hány rezedát szedtünk összesen?” – Megszámoljuk.
    • 2 tulipánt Mókus Panna kertjéből;
    • 3 tulipánt ajándékozok én;
      “Hány tulipánunk van összesen?” – Megszámoljuk.
  • Megfigyeljük, melyik virágból van a legtöbb és melyikből a legkevesebb.
A virágokkal teli váza

Reflektálás:

  • Kirakjuk a számlépcsőt a vázában található virágokból (előre megrajzolt négyzetes számlépcső, melynek minden négyzetébe a virágok kerülnek be).
  • Összeszámoljuk az egy sorban levő virágokat, és a megfelelő számot társítjuk hozzá a képhez hasonló módón.
A számlépcső

Akadálypálya:

Hangulatkeltés:

  • Körbeülünk.
  • A gyerekeknek elmesélem, mit súgott nekem Mókus Apu:
    Azt mesélte, hogy a zöld erdőben, egy nagy bükkfa tetejében, egy kismadár éppen most rakja a fészkét. Már majdnem elkészült, de még szüksége lenne néhány fűszálra, hogy tökéletes legyen. Azonban ő már nagyon elfáradt.

Téma bejelentése:

  • Mókus Apu arra kér, hogy segítsünk a madárkának.
    “Segítünk neki?”
  • Mielőtt útnak indulunk, tartsunk egy gyors Mókus tornát, melegítsük be a testrészeinket, nehogy megsérüljünk a nagy út során.
  • Az alapos bemelegítés után jöhet is az akadálypálya.

Az akadálypálya:

  • A gyerekeket félkörbe állítom, elmagyarázom és bemutatom a feladatot, majd felsorakoztatom őket egy oszlopba.
  • Mindenki kap egy fűszálat a kezébe. Célunk ezt elvinni a madárkához és a fészkébe helyezni.
A madárka és fészke
  • Sétálunk. Egy folyóhoz érünk, ahol úgy tudunk átkelni, ha átsétálunk/négykézláb átmászunk a pallón (pad).
  • Tovább sétálunk. Magunk előtt találunk 3 mohakarikát (zöld anyagkarikák a földre ragasztva). Páros lábbal ráugrunk mindegyik mohakarikára, minden ugrásnál egyet tapsolunk is.
  • Futunk a fák között. Egy gyökérbarlangoz érünk (asztal egy nagy barna anyaggal leterítve). Előszőr egy labdát gurítunk át a barlangon, hogy megnézzük, biztosan nincs bent semmi, aztán bebújunk a barlangba és átmászunk.
  • Ha kiértünk a barlangból, magunk előtt egy nagy virágos rétet látunk. Átgurulunk a réten (matrac), lefekszünk a rétre, karunkat fejünk mellett kinyújtjuk, kinyújtjuk a lábunkat is és elgurulunk a rét végéig.
  • Tovább sétálunk. Elérünk a nagy bükkfához (bordásfal), megfogjuk a fa egyik ágát mindkét kézzel, és ráállunk mindkét lábbal az első ágára, majd felmászunk a fészekig és beletesszük a fűszálat.
  • Visszafutunk a pálya szélén a sor végére.

Remélem, hasznotokra válnak ezek a tavaszi tevékenységekötletek, jó játékot kívánok hozzá!

Share on facebook
Megosztás
Leopold Beáta
Leopold Beáta
"Vezesd őket, utat ne tévessz, / S magadhoz mindig hű maradj, / Mert élen állsz, és messze látszol, / Sose feledd: példa vagy!" – Nagy László –